Skip to main content
Social media

Obserwuj nas

i bądź na bieżąco

Facebook
LinkedIn
YouTube
Sprawdź możliwość dofinansowania

Sprawdź możliwość dofinansowania

Wypełnij formularz i otrzymaj szczegółowe informacje








    Planowany termin realizacji



    W ostatnim czasie zauważyliśmy zwiększoną ilość zapytań w temacie programu funkcjonalno – użytkowego. W dzisiejszym wpisie przybliżymy Państwu to zagadnienie.

     

    Ważne!

     

    • nie posiadając dokumentacji projektowej z pozwoleniem na budowę nie można ubiegać się o dofinansowanie unijne w aktualnie ogłaszanych konkursach,
    • opracowanie dokumentacji projektowej zabiera dużą ilość czasu. Z uwagi na to, że ogłaszane konkursy maja ograniczony czas na złożenie wniosku (najczęściej jest to dwa miesiące) jedyną alternatywą żeby złożyć wniosek o dofinansowanie w krótkim czasie może być przygotowanie koncepcji projektowej lub  programu funkcjonalno-użytkowego PFU. Wówczas możemy złożyć wniosek o dofinansowanie i realizować inwestycję w formule zaprojektuj i wybuduj.

     

     

    Czym jest program funkcjonalno-użytkowy ?

     

    Program funkcjonalno-użytkowy służy do ustalenia planowanych kosztów prac projektowych i robót budowlanych, przygotowania oferty – szczególnie w zakresie obliczenia ceny oferty oraz wykonania prac projektowych. Program ten zawiera więc ogólne wytyczne i zakładane funkcjonalności obiektu, jakie inwestor chciałby uzyskać w wyniku realizacji robót.

    Ponieważ program funkcjonalno-użytkowy nie jest projektem budowlanym, a jedynie wstępem do jego opracowania, dopiero przygotowanie projektu budowlanego przez wykonawcę w sposób ostateczny i wiążący doprecyzowuje wszystkie parametry techniczne obiektu budowlanego, weryfikując niekiedy poprawność założeń przyjętych w programie funkcjonalno-użytkowym. Efektem tego może być potrzeba korekty parametrów przyjętych w programie funkcjonalno-użytkowym.

     

    Kiedy obligatoryjne jest opracowanie programu funkcjonalno-użytkowego?

     

    Zgodnie z art. 31 ust. 2 ustawy Prawo Zamówień Publicznych program funkcjonalno-użytkowy jest konieczny w sytuacji, gdy przedmiotem zamówienia publicznego jest zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych, czyli udzielenie zamówienia w tzw. formule „zaprojektuj i wybuduj’’.

    Inwestor zobowiązany jest do posiadania programu funkcjonalno-użytkowego (PFU) wówczas, gdy zamierza przeprowadzić postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, którego przedmiot zamówienia obejmuje łącznie:

    • sporządzenie projektów (budowlanego, wykonawczego),
    • uzyskanie wymaganych przepisami prawa uzgodnień i zatwierdzeń opracowanego projektu budowlanego wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę,
    • wykonanie robót budowlanych na podstawie sporządzonych projektów wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie.

     

    Co powinien zawierać program funkcjonalno-użytkowy?

     

    Formalne wymogi dotyczące zakresu i formy PFU zawarte są w zapisach rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 2 września 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programu funkcjonalno-użytkowego, Wynika z niego, iż program funkcjonalno-użytkowy służy do ustalenia planowanych kosztów prac projektowych i robót budowlanych, przygotowania oferty szczególnie w zakresie obliczenia ceny oferty oraz wykonania prac projektowych.

    Z powyższego wynika, że jest to kluczowy dokument stanowiący podstawę do przygotowania oferty przez wykonawców biorących udział w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. Jest również bardzo istotnym dokumentem w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, z punktu widzenia oceny składanych ofert pod kątem ich zgodności z treścią specyfikacji istotnych warunków zamówienia (SWZ).

     

    Elementy programu funkcjonalno- użytkowego

     

     Część opisowa powinna zawierać ogólny opis przedmiotu zamówienia oraz opis wymagań zamawiającego/inwestora w stosunku do przedmiotu zamówienia.

    Wymagania dotyczące przygotowania terenu budowy, architektury, konstrukcji, instalacji, wykończenia i zagospodarowania terenu, należy określić wskazując dla nich:

    • cechy obiektu dotyczące rozwiązań budowlano-konstrukcyjnych i wskaźników ekonomicznych
    • oraz warunki wykonania i odbioru robót budowlanych odpowiadające zawartości specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót.

    Część informacyjna powinna zawierać zestaw informacji opisujących teren przyszłej inwestycji, a więc:

    • dopuszczone przepisami warunki zagospodarowania przestrzennego terenu,
    • sposób dysponowania terenem na cele budowy,
    • warunki gruntowe,
    • uzbrojenie lub/i warunki techniczne uzbrojenia terenu w media,
    • inwentaryzację istniejącej zieleni,
    • inwentaryzację lub dokumentację powykonawczą istniejącej zabudowy,
    • ograniczenia wynikające z przepisów o ochronie zabytków, o ochronie środowiska, układu komunikacyjnego, przepisów technicznych właściwych dla specyfiki wynikającej z funkcji przyszłego obiektu.

    Przykładowa realizacja PFU dla naszego klienta

    Sprawdź możliwość dofinansowania

    Skontaktuj się z nami i uzyskaj szczegółowe informacje

    Kontakt

    Udostępnij

    Kliknij aby podzielić się tą informacją w mediach społecznościowych


    Warning: Array to string conversion in /najda2021/wp-content/themes/najda/functions.php on line 30

    Chcę otrzymywać wiadomości od Najda Consulting (możesz się w każdej chwili wypisać).

    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych zgodnie z przepisami ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych, Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO), a tym samym zgadzam się z warunkami Polityki Prywatności Najda Consulting