Skip to main content
Social media

Obserwuj nas

i bądź na bieżąco

Facebook
LinkedIn
YouTube
Sprawdź możliwość dofinansowania

Sprawdź możliwość dofinansowania

Wypełnij formularz i otrzymaj szczegółowe informacje








    Planowany termin realizacji



    Instytucja Zarządzająca ogłosiła nabór wniosków o dofinansowanie projektów w ramach Działania 2.18 Gospodarowanie odpadami komunalnymi. Zainteresowani będą mogli składać wnioski w terminach od 30 maja 2025 r. do 4 sierpnia 2025 r. z dostępną alokacją 19 620 000,00 zł w ramach regionalnego konkursu dla województwa zachodniopomorskiego.

     

     

    Kto może się ubiegać o dofinansowanie?

     

    • Administracja publiczna
    • Partnerstwa
    • Służby publiczne
    • Przedsiębiorstwa realizujące cele publiczne

     

    Na co można otrzymać dofinansowanie ?

     

    Dofinansowane w naborze mogą być projekty dotyczące budowy, rozbudowy lub modernizacji instalacji przeznaczonych do przetwarzania odpadów komunalnych, w tym odpadów budowlanych i rozbiórkowych które są ujęte w planie inwestycyjnym stanowiącym załącznik  do Planu Gospodarki Odpadami dla Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2020-2026 z uwzględnieniem perspektywy na lata 2027-2032, w wersji obowiązującej na dzień ogłoszenia naboru.

    Dofinansowanie skierowane jest również na budowę, przebudowę instalacji służących procesom odzysku, pod warunkiem wykazania wzrostu odzysku surowców oraz zapewnienia wysokiej jakości produktu na końcu procesu.

    Dofinansowaniem mogą być objęte centra, w których produkty przygotowywane będą do ponownego użycia (tworzone na przykład przy punktach selektywnego zbierania odpadów komunalnych).

    Banki żywności mogą zostać wsparte jedynie jako element większego projektu (nie mogą stanowić samodzielnego projektu).

     

    Jaki jest cel ?

     

    Celem wsparcia jest usprawnienie procesów prowadzących do ponownego użycia surowców uzyskiwanych z odpadów. Przez przygotowanie do ponownego użycia, rozumie się odzysk polegający na sprawdzeniu, czyszczeniu lub naprawie, w ramach którego produkty lub części produktów, które wcześniej stały się odpadami, są przygotowane do tego, aby mogły być ponownie wykorzystywane bez jakichkolwiek innych czynności wstępnego przetwarzania.

     

     

    Ile można otrzymać dofinansowania?

     

    W ramach naboru nie ustala się:

     

    • minimalnej ani maksymalnej dopuszczalnej wartości całkowitej projektu,
    • minimalnej ani maksymalnej dopuszczalnej wartości wydatków kwalifikowalnych,

     

    Maksymalny dopuszczalny poziom dofinansowania projektu lub maksymalna dopuszczalna kwota dofinansowania projektu – 85%

    Minimalny wkład własny wynosi – 15%

     

    Typy projektów

     

    W naborze zaplanowano wsparcie następującego typu projektu:

    • 1 Kompleksowe projekty z zakresu gospodarki odpadami komunalnymi zgodnie z hierarchią sposobów postępowania z odpadami;
    • 2 Systemy selektywnego zbierania odpadów komunalnych uwzględniające rozwiązania dotyczące zapobiegania powstawaniu odpadów lub ponowne użycie (PSZOK).

     

    Jakie koszty kwalifikują się do dofinansowania?

    • wydatki związane z przygotowaniem dokumentacji projektu, m. in.:

    − dokumentacja przetargowa i geodezyjna,

    − projekt budowlany, projekt wykonawczy,

    − ekspertyzy budowlane, analizy techniczne wymagane przepisami prawa,

    − dokumentacja aplikacyjna,

    − raport oddziaływania na środowisko, karta informacyjna przedsięwzięcia lub inne opracowania, jeżeli są wymagane do uzyskania decyzji administracyjnych odrębnymi przepisami oraz niezbędne decyzje administracyjne,

    − opłaty związane z uzyskaniem decyzji administracyjnych,

    − wydatki poniesione na instrumenty zabezpieczające realizację decyzji o  dofinansowaniu,

    − analiza potrzeb i wymagań w przypadku projektów realizowanych w formule PPP,

    • wydatki związane z usługami w zakresie nadzoru zlecane na zewnątrz, m.in.:

    − nadzór nad projektem, np. nadzór autorski, nadzór architektoniczny, nadzór przyrodniczy,

    − inspektor nadzoru inwestorskiego,

    − inżynier kontraktu,

    • wydatki na prace budowlane, instalacyjne i adaptacyjne, m.in.:

    − przygotowanie terenu pod budowę (zagospodarowanie i zabezpieczenie terenu budowy wraz z budową obiektów tymczasowych),

    − prace geodezyjne, prace ziemne, prace budowlano-montażowe, roboty budowlane odpowiadające zakresowi rzeczowemu inwestycji, prace instalacyjne, rozbiórkowe itd.,

    − przyłącza i sieci zewnętrzne niezbędne do prawidłowej realizacji projektu,

    − wydatki związane z budową, rozbudową, modernizacją i/lub wyposażeniem punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych wraz z punktami napraw i przygotowania do ponownego użycia itd.,

    − wydatki związane z budową/rozbudową/modernizacją linii sortowniczych przystosowanych do segregacji strumienia zmieszanych odpadów komunalnych i/lub sortowania odpadów ze zbiórki selektywnej, zakupem automatów do odbierania odpadów opakowaniowych,

    − wydatki związane z budową obiektów lub zakupem urządzeń wchodzących w skład systemów zbiórki odpadów ze strumienia odpadów komunalnych mających na celu zwiększenie zasięgu oddziaływania istniejących systemów segregacji odpadów,

    • wydatki na informację i promocję dotyczące oznaczeń, billboardów i tablic informacyjno-promocyjnych,
    • wydatki związane z zapewnieniem dostępności dla osób z niepełnosprawnościami, dotyczące przedmiotu projektu,
    • podatek od towarów i usług (VAT):

    − podatek VAT w projekcie, może być kwalifikowalny, gdy brak jest prawnej możliwości odzyskania podatku VAT zgodnie z przepisami prawa krajowego,

    − za posiadanie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, nie uznaje się możliwości określonej w art. 113 oraz w art. 90 ust. 10 pkt 2 ustawy o VAT,

    • nabycie nieruchomości niezabudowanej (gruntu) i/lub nabycie nieruchomości zabudowanej (gruntu z budynkiem lub budynku) – w tym prawa użytkowania wieczystego, pod warunkiem, że łącznie stanowią nie więcej niż 10% całkowitych wydatków kwalifikowalnych projektu (w przypadku terenów poprzemysłowych i terenów opuszczonych, na których znajdują się budynki limit ten wynosi 15%),
    • koszty działań dodatkowych związanych m.in. z przeprowadzeniem kampanii edukacyjnej i informacyjnej w zakresie GOZ, kształtowaniem odpowiednich postaw mieszkańców, promocją dobrych praktyk itd, stanowiące nie więcej niż 15% kosztów kwalifikowalnych np.:

    − koszty związane z organizacją szkoleń, spotkań, konferencji, seminariów (m.in. wynajem sali, sprzętu; honorarium dla wykładowców/ekspertów; catering),

    − skład i druk broszur, materiałów edukacyjnych oraz publikacji rozpowszechnianych nieodpłatnie,

    − koszty produkcji i emisji programów i spotów, wydruk/emisja artykułów prasowych w formie papierowej, koszty emisji artykułów na stronie internetowej gazet/wydawnictw,

    − koszty przygotowania i organizacji konkursów z zakresu gospodarowania odpadam (m.in. koszty nagród rzeczowych z wyłączeniem nagród finansowych).


    Przydatne informacje

    Zapoznaj się z naszą ofertą dotyczącą doradztwa w zakresie przygotowania wniosków unijnych

    https://najdaconsulting.pl/oferta/przygotowanie-wnioskow-unijnych/


     

     

    Więcej informacji udzieli Państwu

    Magdalena Moretti

    Specjalista ds. projektów unijnych

    Tel. 451 146 355

    m.moretti@najdaconsulting.pl

    Sprawdź możliwość dofinansowania

    Skontaktuj się z nami i uzyskaj szczegółowe informacje

    Kontakt

    Udostępnij

    Kliknij aby podzielić się tą informacją w mediach społecznościowych